Thursday 18 April 2013

Kelebihan dan Penghasilan Udara Yang Berkualiti Didalam Kereta





As'Salam

ADAKAH U OLLS SEDAR AKAN PENCEMARAN UDARA DALAM KERETA????

U olls menghabiskan lebih masa dalam kereta jika dibandingkan dengan masa dulu. Namun, adakah persekitaran dalam kereta u olls tu selamat???
Mengikut Laporan In-Car Polution daripada International Center for Technology (CTA), tahap pencemaran dalam kereta mungkin jauh lebih serius daripada udara di luar. Bahan-bahan pencemar berbahaya dalam kereta termasuk bahan organik meruap (volatile organic compounds, VOC) yang terdiri daripada benzena, toluena, xylena, formaldehid dan sebagainya. VOC memedihkan mata, hidung, kerongkong, peparu & mengancam kesihatan. VOC juga hadir di dalam kereta baru kerana penggunaan gam, cat, vinil & plastik dalam kereta.
(sumber: Hiden Poisons in New Cars, Utusan Konsumer Nov-Dis 2005)

SO APAKAH YANG BOLEH U OLLS LAKUKAN??? 
Penyelesaian masalah u olls....
Kebanyakan daripada u olls menggunakan penyegar udara untuk memperbaiki kualiti udara dalam kenderaan tanpa mengetahui kesan-kesan sampingan. Teknologi penyegaran udara pasif biasanya memerangkap debu dan partikel-partikel. Sementara itu unit penyegar udara aktif iaitu BIOzone Car Sterilizer menyingkirkan agen pencemaran biologikal dan kimia yang hadir dlm kenderaan. Unit ini menggunakan teknologi 'cold plasma' yang menggabungkan penghasilan ion dan ozon. Ia menukar oksigen (O2) kepada ozon (O3) yang kembali menjadi oksigen setelah menyingkirkan bahan-bahan pencemar.






No comments:

Post a Comment